Microtrends – Surprising tales of the way we live today von Mark. J Penn

Von Ralf Keuper 
Obschon ich Trend-Büchern mit großer Skepsis begegne, konnte ich aus Microtrends – Surprising tales of the way we live today des amerikanischen Autors Mark J. Penn einige neue Erkenntnisse gewinnen, was vielleicht auch an seinem für die Branche recht unkonventionellem Ansatz liegt. Denn anders als der Mainstream in der Trendforschung ist Penn, der in der Vergangenheit u.a. Bill Clinton, Tony Blair und Bill Gates beraten hat, nicht auf der Suche nach dem nächsten „Megatrend“, sondern versucht im Gegenteil Strömungen aufzuspüren, die quantitativ zwar nicht auf den nächsten globalen Trend hinweisen, deren Wirkung zusammengenommen aber durchaus eruptiv sein kann. Überhaupt ist er der Ansicht, dass die Fixierung auf Megatrends in Zukunft nur noch für bestimmte Segmente, nicht aber mehr für den Markt als Ganzes gelten wird. Gedanken, wie sie in ähnlicher Form auch Chris Anderson in seinem Buch „The Long Tail – Nischenprodukte statt Massenmarkt. Das Geschäft der Zukunft“ formuliert hat.
Worin der Unterschied zwischen seinem Ansatz und den gängigen Varianten der Trendanalyse besteht, erklärt Penn wie folgt:

The art of trend spotting, through polls, is to find groups that are pursuing common activities and desires, and that have either started to come together or can be brought together by the right appeal that crystallizes their needs. ..

Today changing lifestyles, the Internet, the balkanization of communications, and the global economy are all coming togehter to create a new sense of individualism that is powerfully transforming our society. The world may be getting flatter, in terms of globalization, but it is occupied by 6 billion little bumps who do not have to follow the herd to be heard. No matter how offbeat their choices, they can now find 100.000 people or more who share their taste for deep fried yak on a stick. 

In fact, by the time a trend hits 1 percent, it is ready to spawn a hit movie, best-selling book, or new political movement. The power of political choice is increasingly influencing politics, religion, entertainment, and even war. In today’s mass societies, it takes only 1 percent of people making a dedicated choice – contrary to the mainstream’s choice – to create a movement that can change the world. … 

With the rise in freedom of choice has come a rise in individuality. And with the rise of individuality has come a rise in the power of choice. The more choices people have, the more they segregate themselves into smaller and smaller niches in society.

Zum Schluss der Einleitung präzisiert Penn noch einmal die Zielsetzung seines Buches:

This book is about the power of numbers and how they drive America and the world. Rarely are things what they seem on the surface, and nonquantitative, conventional wisdom is usually not wisdom at all. Hidden right in front of us are powerful counterintuitive trends that can be used to drive a new business, run a campaign, start a movement, or guide your investment strategy. Even though these trends are staring us in the face, we often don’t really see them. … As we will see throughout this book, yon can’t understand the world anymore only in terms of „megatrends“,or universal experiences. In today’s splittered society, if you want to operate successfully, you have to understand the intense identity groups that are growing and moving, fast and furious in crisscrossing directions. That is microtrends.

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